Kedoshim קדושים (Leviticus 19:1–20:27)

 

Transform Hatred into Love
What Are the Consequences of Hatred?
The Obligation to Reprove Another Is Central
Seek the Merit of Another
Forgive without Rebuke
Learn to Love Your Greater Self
Love the Stranger


Transform Hatred into Love (p.198)

 

רמב””ם הלכות תשובה פרק ב

עבירות שבין אדם למקום כגון מי שאכל דבר אסור או בעל בעילה אסורה וכיוצא בהן, אבל עבירות שבין אדם ז לחבירו כגון החובל את חבירו או המקלל חבירו או גוזלו וכיוצא בהן אינו נמחל לו לעולם עד שיתן לחבירו מה שהוא חייב לו וירצהו, אף על פי שהחזיר לו ממון שהוא חייב לו צריך לרצותו ולשאול ממנו שימחול לו, אפילו לא הקניט את חבירו אלא בדברים צריך לפייסו ולפגע בו עד שימחול לו, לא רצה חבירו למחול לו מביא לו * שורה של שלשה בני אדם מריעיו ופוגעין בו ומבקשין ממנו, לא נתרצה להן מביא לו שניה ושלישית לא רצה מניחו והולך לו וזה שלא מחל הוא החוטא, ח ואם היה רבו הולך ובא אפילו אלף פעמים עד שימחול לו.

הלכה י
אסור לאדם להיות אכזרי ולא יתפייס אלא יהא נוח לרצות וקשה לכעוס ובשעה שמבקש ממנו החוטא למחול מוחל בלב שלם ובנפש חפיצה, ואפילו הצר לו וחטא לו הרבה לא יקום ולא יטור וזהו דרכם של ט זרע ישראל ולבם הנכון אבל העובדי כוכבים ערלי לב אינן כן אלא ועברתן שמרה נצח, וכן הוא אומר על הגבעונים לפי שלא מחלו ולא נתפייסו והגבעונים לא מבני ישראל המה.

הלכה יא
החוטא לחבירו ומת חבירו קודם שיבקש מחילה מביא עשרה בני אדם ומעמידן על קברו ויאמר בפניהם חטאתי לה’ אלהי ישראל ולפלוני זה שכך וכך עשיתי לו, ואם היה חייב לו ממון יחזירו ליורשים, לא היה יודע לו יורשין יניחנו בבית דין ויתודה.

Maimonides, Mishne Torah, "Laws of Repentance", 2:9-11


What Are the Consequences of Hatred? (p.200)

 

אורחות חיים דין כיבוד אב ואם אות ה ד””ה ה. וחייב והבן כי גדול השלום דאמר ר’ יוחנן בית ראשון על מה נחרב. על שהיו בו שלש עבירות ע””ז וגלוי עריות ושפיכות דמים. בית שני על מה נחרב שהיו בו גדולים בתורה ובגמילות חסדים א””כ למה נחרב לפי שהיה בהם שנאת חנם. ונרמז בהם שנאת חנם. ונרמז בתחלת איכה בראשי תיבות א’י’ב’ה ר’ע’ה’. וזהו דבר הנראה כי עון שנאת חנם גדול מאד. כי אותן שהיו בהן ג’ עבירות נגאלו מיד לאחר שבעים שנה ואותן שלא היה בהן רק שנאת חנם עדין לא נגלה קצם:

Rabbi Aaron son of Rabbi Jacob Hacohen of Narbonne, Orchot Chayim, "The Law of Honoring Father and Mother"


The Obligation to Reprove Another Is Central (p.201)

 

זוהר – רעיא מהימנא כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פה עמוד ב
לא תשנא את אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך וגו’ פקודא דא לאוכחא לההוא דחטי למחזי ליה רחימו סגיא דרחים ליה, בגין דלא יתענש איהו, דהא בקודשא בריך הוא כתיב (משלי ג) כי את אשר יאהב יי’ יוכיח, וכמה דקודשא בריך הוא עביד ואוכח למאן דרחים ליה הכי יוליף בר נש מההוא ארחא ויוכח לחבריה, קודשא בריך הוא במאי אוכח לבר נש אוכח ליה ברחימו בסתרא אי יקבל ליה יאות ואי לא אוכח ליה בין רחימוי אי יקבל יאות ואי לא אוכח ליה באתגליא לעיניהון דכלא אי יקבל יאות, ואי לאו שרי ליה ולא אוכח ליה ושביק [עמוד א] ליה

Zohar, Leviticus, 85b

ספר חסידים (מרגליות) סימן אלף קכד
אם רואה אדם נכרי עושה עבירה אם יכול למחות ימחה שהרי שלח הקב””ה את יונה לנינוה להשיבם

Sefer Chassidim 1:124


Seek the Merit of Another (p.202)

 

TOR-scans_Page_03

Chafetz Chayim, Shemirat Halashon, "Shaar Hatevuna", 6

משנה מסכת אבות פרק ב משנה ד
ד] ואל תדין את חברך עד שתגיע למקומו

Mishna Avot, 2:4

TOR-scans_Page_04

Maharal of Prague, Rerech Chayim,2

TOR-scans_Page_05

Rabbi Menachem Mendel of Kotzk, Siach Sarfei Kodesh,1:68


Forgive without Rebuke (p.203)

 

רמב””ם הלכות דעות פרק ו הלכה ט
מי שחטא עליו חבירו ולא רצה להוכיחו ולא לדבר לו כלום מפני שהיה החוטא הדיוט ביותר, או שהיתה דעתו משובשת, ומחל לו בלבו ולא שטמו ולא הוכיחו הרי זו מדת חסידות

Maimonides, Mishne Torah, "Laws of Ethical Character", 6:9


Learn to Love Your Greater Self (p.204)

 

TOR-scans_Page_06

Rabbi Shmelke of Nikolsburg, Orach Chayim. Noach


Love the Stranger (p.205)

 

ספרא קדושים פרשה ג ד””ה פרק ח (ד) והיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך כשם שנאמר לישראל ואהבת לרעך כמוך, כך נאמר לגרים ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים דעו מנפשן של גרים שאף אתם הייתם גרים בארץ מצרים.

Sifra Kedoshim:3:8

To be supplied

Rav Kook, Musar Avicha 96, 98